تبلیغات
دكتر محمد علی نجفی - معدل، یعنی همه چیز

دكتر محمد علی نجفی

نوید ادهم معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه آیا فكری برای ارزیابی فعالیت های پرورشی و تربیتی و تاثیر آن در كنكور شده است یا بناست كه باز هم به آموزش نگاه تك بعدی داشته باشیم، می گوید: ...

معدل، یعنی همه چیز

 

نوید ادهم معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه آیا فكری برای ارزیابی فعالیت های پرورشی و تربیتی و تاثیر آن در كنكور شده است یا بناست كه باز هم به آموزش نگاه تك بعدی داشته باشیم، می گوید: ...

نوید ادهم معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه آیا فكری برای ارزیابی فعالیت های پرورشی و تربیتی و تاثیر آن در كنكور شده است یا بناست كه باز هم به آموزش نگاه تك بعدی داشته باشیم، می گوید: در طرح سامان دهی كنكور منظور از معدل، میانگین همه نمرات شامل فعالیت های پرورشی، تربیتی، ورزشی، هنر و انضباط است و این طور نیست كه فقط معدل دروس اختصاصی مد نظر باشد. اما جالب تر این است كه معاون سازمان سنجش می گوید: وقتی انضباط صوری است و ورزش برای پر كردن وقت و خالی نبودن عریضه است و یا هنوز برای درس هنر معلم كارآزموده نداریم، چطور می توان گفت كه آموزش را در كنار پرورش خواهیم داشت و به یك اندازه به آن بها خواهیم داد.وی می افزاید: یكی از مشكلات اساسی این است كه همه مدارس و همه معلمان به درس هایی بها می دهند كه هم مستقیما به صورت برگزاری كنكور در پذیرش دانشجو نقش دارد و هم به صورت غیرمستقیم كه از آن به عنوان »سوابق تحصیلی« نام می برند. در این شرایط ورزش و فعالیت های پرورشی در حاشیه قرار خواهد گرفت یا بدون تاثیر خواهد بود و حتی اگر تاثیر داده شود نمراتش نمی تواند مورد قبول باشد.به گفته معاون سازمان سنجش در صورت تصویب شدن این طرح در حاشیه قرار گرفتن فعالیت های فوق برنامه و غیردرسی حتمی است.

مرادی پژوهشگر پژوهشكده تعلیم و تربیت نیز در این باره به مهر می گوید: با توجه به تغییرات كنكور معلم سعی می كند كه دانش آموزان در كسب نمره و معدل موفق شوند بنابراین با روش های مختلف تدریس، ارائه جزوه و كتاب های كمك درسی نكته های تستی را به آنها می آموزد و حتی از زنگ های تفریح، ورزش و هنر برای پیشبرد این امر بهره می گیرد. با این شرایط به پرورش روح و جسم دانش آموزان توجهی نمی شود.وی اضافه می كند: دانش آموز نیز برای قبولی در كنكور از همه امكانات بهره می برد. از تعطیلات و فعالیت های فوق برنامه مثل اردو و... صرف نظر می كند تا با جلب رضایت معلم بتواند نمره قبولی بگیرد و در این صورت باز هم شاهد آموزش بدون پرورش خواهیم بود.همان طور كه ذكر شد از جمله تبعات و پیامدهای منفی طرح تغییر كنكور از بین رفتن خلاقیت، مسئولیت پذیری و تعهد با تاكید صرف بر آموزش است.دانش آموزی كه تمام همت خود را صرف درس خواندن و فعالیت آموزش برای كسب نمره كرده است، بدون شك از پذیرفتن مسئولیت و تعهد در مدرسه شانه خالی می كند.نماینده مشهد در این باره می گوید: در چشم انداز 20 ساله كه توسعه كشور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، علمی و... مد نظر قرار گرفته شده است، نیازمند نیروهای فعال، متخصص، مسئولیت پذیر، متعهد، خلاق، دارای وجدان كاری هستیم.

یكی از برنامه ها تربیت افرادی است كه دارای این خصوصیات و ویژگی ها باشند. به عبارت بهتر نظام آموزشی باید در یك برنامه ریزی مدون با تحول زیربنایی و تغییر متون درسی به جایی برسد كه حس مسئولیت پذیری، خلاقیت و تعهد در دانش آموزان تقویت شود.

اما تغییرات پیش آمده در وضعیت ورود به دانشگاه و آموزش عالی، این اهداف را به طور جدی در آموزش و پرورش به هم می ریزد.آرین منش نیز به این نكته اشاره می كند و می گوید: برای رسیدن به این اهداف و با در نظر داشتن این كه كشور برای رسیدن به توسعه نیاز به افراد متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر دارد آیا با تاكید بر آموزش صرف و سوق دادن دانش آموزان به این سمت می توان به این مهم دست یافت¬وی اضافه می كند: نظام ارزشیابی تحصیلی اگر بخواهد فقط به آموزش، حفظ مطالب، یادگیری سریع و... قناعت كند قادر به سنجش و تقویت ویژگی های شخصیتی و پرورش خلاقیت و استعدادهای دانش آموزان نخواهد بود و افراد متخصصی تحویل جامعه می دهد كه نه مسئولیت پذیری دارند، نه دلسوزی و نه تعهد و این یك اصل مسلم است كه بدون افراد متخصص و متعهد نمی توانیم به توسعه و پیشرفت دست یابیم.

منبع: ایران كنكور



ادامه مطلب

طبقه بندی: مشاوره، 
نوشته شده در تاریخ جمعه 20 شهریور 1388 توسط Mohammad Ali Najafi
درباره وبلاگ